Rola modelingu w reklamie

Modelki i modele są nieodłącznym elementem reklam. Trudno jest sobie wyobrazić nowoczesną branżę reklamową bez modelingu. Jednak coraz częściej stawia się na modelki, które wyglądają jak normalne kobiety. Wcale nie muszą być to panie w rozmiarze XS, a czasem wręcz nie powinny.

Modelki nie muszą mieć rozmiaru XS

Okazuje się, że kobiety o wiele lepiej reagują na reklamy, w których występują modelki w normalnym lub nawet nieco większym rozmiarze. Od jakiegoś czasu jest zresztą w prasie i telewizji taki trend. Na niektórych wybiegach mody coraz częściej pojawiają się też modelki plus size czy modelki-seniorki. Przeprowadzone badania pokazują zresztą jednoznacznie, że kobiety lepiej reagują na reklamy z modelkami, które nie są nienaturalnie chude. Wówczas nie odczuwają dużego poczucia winy odnośnie swojej własnej figury. Panie lepiej zapamiętują reklamy z modelkami o kształtach normalnych. Gdy widzą spoty z chudymi modelkami, mają natomiast gorsze samopoczucie.

Skuteczna reklama skierowana do kobiet

Jakie konsumenckie gusta mają dorosłe kobiety? Okazuje się, że panie lepiej reagują na te marki, które zatrudniają modelki podobne do nich. Nie muszą być to więc modelki mające 20-25 lat i noszące rozmiar 0. Nie jest to nic zaskakującego. Już kilka lat temu mówiło się, że obraz nadmiernie wychudzonych modelek oddziałuje negatywnie na klientki. Ludzie chcą zobaczyć w reklamie kogoś, kto ich reprezentuje i z kim się mogą utożsamić.

Jakie kampanie reklamowe przynoszą najlepsze efekty?

Kampanie reklamowe firm kosmetycznych czy odzieżowych przynoszą lepsze efekty, gdy występują w nim modelki noszące przeciętne rozmiary. Mowa w tym przypadku o rozmiarach typowych dla większości kobiet. Mimo to wciąż wiele firm nie chce zrezygnować z modelek w rozmiarze 0. Argumentem jest m.in. to, że na chudszych kobietach ubrania wyglądają lepiej i skuteczniej się sprzedają. Jednak w praktyce rozmiar modelek prezentujących odzież nie wpływa na ocenę ubrań i chęć do ich zakupu. Można więc w kampaniach reklamowych wykorzystywać modelki w różnych rozmiarach. Im większa różnorodność, tym lepiej.

Z drugiej strony wiele kobiet przyznaje otwarcie, że wolą, gdy ubrania reklamują modelki bardziej do nich podobne. W przeciwnej sytuacji pogarsza się ich samopoczucie. Zresztą temat nadmiernej chudości w świecie mody powraca od lat. W niektórych krajach zastanawiano się nawet nad wprowadzeniem zakazu prezentowania ubrań przez modelki w rozmiarze 0. To nie wszystkim się jednak spodobało. Tymczasem okazuje się, że nie ma się czego bać. Zatrudnienie normalnych modelek wcale nie pogorszy wyników sprzedaży, a może je wręcz poprawić.

Rozmiar modelek a skuteczność kampanii reklamowych

Na skuteczność kampanii reklamowych skierowanych do kobiet nie ma wpływu rozmiar modelek. Produkty sprzedają się tak samo, niezależnie od tego, kto je prezentuje. Może być to modelka XS lub w rozmiarze M czy L. Warto jednak zauważyć, że modelki prezentujące się na wybiegach są na ogół znacznie chudsze niż przeciętne kobiety. Przepaść jest w tym przypadku ogromna. To często powoduje stres podczas kupowania ubrań i wprawia kobiety w kompleksy. Z tego powodu panie mogą czuć się lepiej wiedząc, że kupowane przez nie ubrania, prezentuje kobieta podobna do nich.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *