Kim jest influencer?
Influencer to osoba posiadająca swój kanał w sieci, który zyskał pewną popularność i zgromadził wokół siebie społeczność. Influencer jest niejako osobą, wokół której gromadzą się inne osoby, podziwiające ją, naśladujące, lub po prostu obserwujące jej kanał, uważając go za ciekawy. Influencerzy zyskali w ostatnim czasie duże wpływy, ponieważ media społecznościowe są przeładowane reklamą, Facebook, poprzez swój algorytm skutecznie zablokował wiele reklam i stron firmowych. Biznes poszukuje nowych kanałów marketingowych i takie osoby, mające duży wpływ na internautów okazały się bardzo pomocne.
Jakie są najczęściej wykorzystywane przez influencerów social media?
Ciągle jednym z bardziej popularnych kanałów jest YouTube, z powodu ogromnej ilości odbiorców na całym świecie. YouTube to serwis, w którym można zaprezentować filmy, ale nie ogranicza on ich długości, co daje sporą elastyczność. Znajdziemy na nim influancerów testujących różne produkty, uczących różnych umiejętności, prowadzących relacje z wydarzeń i gier. YouTube daje niemal nieograniczone możliwości, pod warunkiem, że potrafimy się zaprezentować na filmie.
Drugim bardzo popularnym medium jest Instagram, zwłaszcza InstaStories. To świat celebrytów, pięknych zdjęć, relacji, kosmetyków, dobrego jedzenia, pięknych przedmiotów. Instagram jest może trochę bardziej nastawiony na kobiety, ale panowie również znajdą tu coś dla siebie. To tutaj influencerzy zamieszczają swoje zdjęcia, wpisy, prezentują produkty. To tutaj zyskuje się bardzo duży rozgłos. Instagram jest popularny na całym świecie i ma bardzo dobre dotarcie.
Facebook, jak już zostało powiedziane, ma swoje ograniczenia i nastawia się na relacje osobiste, stąd postał algorytm, który promuje treści od osób prywatnych, a blokuje treści od firm i marek. Jednak on również jest obszarem działania dla różnego rodzaju influencerów. Na Facebooku można umieszczać posty, nie ma narzuconej długości, więc możemy się rozpisać, ale także zdjęcia, filmy oraz relacje osobiste, coś jak InstaStories na Instagramie. Facebook jest ogromnym medium i ma bardzo dobry odbiór, więc warto się na nim pojawić, jak robi się coś ciekawego. Nie ma typowego profilu odbiorcy, przekrój użytkownika Facebooka jest spory, więc jeśli chcemy trafić do różnorodnego odbiorcy – to medium dla nas.
Jak działają influencerzy?
Przede wszystkim, dobrze jest coś robić, czymś się interesować, na czymś się znać. Trzeba umieć zapełnić swój kanał ciekawym contentem. A także wyrobić sobie markę. Zacząć być rozpoznawalnym po czymś charakterystycznym. Nie można tutaj pominąć charyzmy, to nie musi być nawet atrakcyjny wygląd – chodzi o to, żeby dobrze słuchało się takiej osoby. Influencer to taka osoba, z którą chętnie poszlibyśmy na piwo, bo jesteśmy pewni, że przegadalibyśmy cały wieczór o ciekawych sprawach. Jednak bycie influencerem to jeszcze coś – umiejętność dotarcia do publiczności. Czyli po prostu marketing. Oczywiście, że ciekawy kanał przyciąga, ale jest ich w Internecie tak dużo, a nie kojarzymy więcej niż 10-15. Właśnie – trzeba umieć dotrzeć do internautów, systematycznie dodawać atrakcyjne treści, przywiązać ich do siebie, zaprzyjaźnić się. Tak, żeby nasz odbiorca nie rozpoczął dnia od włączenia social mediów i przeczytania – co tam u mojego znajomego influencera.
Bycia influencerem to wyzwanie, mamy przecież wpływ na innych, ale też na pewno fajna zabawa. W końcu nie ma nic przyjemniejszego niż robienie tego, co się lubi, kiedy inni są skłonni to oglądać z podziwem. A jeszcze, jeśli są z tego pieniądze, a w przypadku bardziej znanych influencerów są one bardzo dobre, to już chyba pełnia szczęścia.
Czasem, to aż wydaje się niemożliwe, żeby influencerzy mieli taki wpływ na inne osoby. Chodzi mi zwłaszcza o marketing.