Jak walczyć z hejtem w mediach społecznościowych?

Media społecznościowe są niezwykle pomocnym i niesamowitym narzędziem do poznawania nowych ludzi i komunikowania się, autokreacji, promocji swojej marki, edukacji i nauki. Niestety za ich wielkością i anonimowością idzie też wiele nienawiści i hejtu. Ludzie pozwalają sobie powiedzieć więcej niż zrobiliby to twarzą w twarz. Jak zatem walczyć z internetowym hejtem? Co robić gdy na naszym kanale pojawi się mowa nienawiści? I co rozprawiają się z tym social media?

Czym jest hejt i jak działa?

Hejt określany też mianem mowy nienawiści to negatywne, często agresywne komentarze, obrażanie pojedynczych osób, całych grup społecznych lub etnicznych. Często idzie w parze z fake newsami. Najgorzej na najmłodszych działa tzw bullying. Prawie połowa dzieci dopuszczających się samobójstw były ofiarami zastraszania i obrażania przez rówieśników. Aż 54,3 procent dorosłych i 95,6 procent młodzieży zetknęło się chociaż raz z hejtem w internecie. To zastraszająco wysokie statystyki.

Mowa nienawiści wpływa na niskie poczucie wartości, nerwice czy depresję. Do tego kłóci ze sobą grupy społeczne i dzieli społeczeństwo. Jest również narkotykiem dla mózgu hejtera. Działa tak, jakby był uzależniony od kokainy, dzięki przypływom dopaminy dostarcza krótkotrwałej, intensywnej przyjemności. Dlatego nie warto na niego reagować, gdyż tylko podkręca to uzależnienie. Hejtują ludzie, wbrew pozorom nie pewni siebie i szczęśliwi, a ci z niskim poczuciem wartości, samotni, nieszczęśliwi, często mający historie z przemocą czy osoby szukające silnych wrażeń.

Hejt na Twoich social mediach? Zastosuj ostrzejsze środki.

Wrażliwszym osobom ciężej zaakceptować niemiłą i niekonstruktywną krytykę, ale prawie każde większe konto na social media spotkało się z jakimś hejtem. Im większe tym jest go więcej, bo ludzie czują się bardziej anonimowo i na publiczne osoby wylewają swoją frustrację. Myślą, że mogą ją oceniać i że po drugiej stronie nie siedzi prawdziwy człowiek. Najlepszym rozwiązaniem jest nie dyskutowanie i zablokowanie hejterów, bo każda dyskusja z nimi powoduje, że stają się jeszcze bardziej agresywni. Wszak hejt działa jak narkotyk.

Negatywny feedback firmy. Jak na niego reagować?

Dla firmy każdy feedback jest dobry, o ile jest merytoryczny. Pozwala to usprawnić jej działanie. Niestety ludzie wykazują większą chęć do napisania recenzji kiedy są niezadowoleni, niż kiedy wszystko poszło dobrze. Na każdą taką recenzję należy odpowiadać na chłodno i bez emocji. Podziękować za nią, nie wykłócać się i spróbować przeanalizować co poszło źle. Wdawanie się w kłótnie by za wszelką cenę bronic swojego biznesu tylko wywołuje jeszcze większa fale negatywnych komentarzy i nagonkę na właściciela, który uważany będzie za awanturnika. Do tego pojawia się hejt ze strony konkurencji czy przypadkowych osób. Jeśli nie jesteś w stanie poradzić sobie z takimi recenzjami najlepiej zatrudnić eRzecznika, który merytorycznie zajmie się negatywnymi komentarzami i rozprawi się z hejtem. Obraźliwe komentarze można też usunąć lub zablokować daną osobę.

Edukacja i content marketing

Dużo firm i marek osobistych angażuje się w działania przeciwko hejtowi w internecie poprzez uświadomienie ludzi o negatywnych skutkach jakie może wywoływać. Edukacja społeczeństwa jak powinni zachowywać się w sieci jest niezwykle ważne, a piętnowanie każdego najmniejszego przejawu hejtu przyczyni się w dłużej perspektywie do poprawy zachowań użytkowników. Jeśli jesteś świadkiem hejtu w komentarzach czy postach daj o tym zna autorowi i nie pozwalaj na tego typu działania.

Jak z hejtem walczą giganci social media?

Platforma TikTok, na której większość użytkowników to nastolatki usunęła w tym roku ponad 380 milionów filmów, które naruszały politykę dotyczącą mowy nienawiści i skasowano ponad 64tys komentarzy.

Facebook i Instagram również zaczął rozprawiać się z fala hejtu. Usunięto z Facebooka prawie 30 milionów wpisów zawierających mowę nienawiści a z Instagram ponad 6,6 mln.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *