Influencerzy w branży motoryzacyjnej
Reklama towarzyszy człowiekowi od wielu tysięcy lat. Za jej najstarszy przykład przyjmuje się papirus pochodzący z 3000 roku p.n.e. z Teb. Przez ten czas ludzie wymyślali przeróżne sposoby na przyciągnięcie uwagi klienta i przekonanie go do zakupu oferowanych produktów czy skorzystania z usług. Teraz nadeszła era Internetu i Influencerów. Na czym dokładnie polega taka promocja? Czy warto wykorzystać ją w przypadku branży motoryzacyjnej? Zachęcamy do lektury!
Kim jest Influencer?
Samo słowo Influencer pochodzi od angielskiego wyrazu Influence – czyli wpływ. Tak więc najprostszym sposobem na opisanie Influencerów jest powiedzenie, że to osoby znane w sieci (chociaż nie tylko) i mające duży wpływ na odbiorców. Zwykle są to znani blogerzy, vlogerzy, instagramerzy, tik tokerzy oraz gamerzy. Zdarza się, że są to jednocześnie eksperci w danej dziedzinie np. dietetycy, lekarze, sportowcy itd. Przeprowadzone przez Raport House of Influence Arc Rynek i Opinia oraz Dentsu Aegis Network Polska badania pokazują, że osoby w wieku 15-25 lat darzą internetowych influencerów ogromnym zaufaniem. Większym niż popularnych celebrytów. Również starsze pokolenia bardzo często szukają opinii o produktach właśnie w sieci. Nie powinno dziwić więc, że coraz więcej firm decyduje się na podjęcie współpracy z Influencerami.
Jakie korzyści przynosi influencer marketing?
Tego rodzaju promocja marki jest niezwykle skuteczna. Influencer posiada określoną grupę odbiorców, która cechuje się podobnymi do niego zainteresowaniami. Może do niej dotrzeć z przekazem i wpłynąć na decyzje zakupowe potencjalnych klientów. Dodatkowo tego typu współpraca przyczyni się do:
- Budowania świadomości marki wśród odbiorców
- Dotarcia do nowej grupy klientów
- Zwiększenia wiarygodności, autentyczności i rozpoznawalności marki
- Dostarczenia odbiorcom wysokiej jakości treści marketingowych
- Poprawy wyników SEO firmy
Jak dobierać influencerów do kampanii?
Podstawowym pytanie, które należy sobie zadać przed wyborem odpowiedniej osoby do współpracy, jest: Co chcemy osiągnąć poprzez kampanie? Bardziej zależy nam na bezpośredniej sprzedaży produktów czy jednak zwiększeniu świadomości marki? Może jednak ważniejsze jest pozyskanie leadów? Dodatkowo warto zastanowić się dokładnie jaka jest nasza grupa docelowa. Do kogo reklama ma trafić przede wszystkim. Następnie można przejść do poszukiwania Influencera. Powinniśmy znaleźć kogoś, kto będzie spójny z filozofią naszej marki. Warto przeanalizować poprzednie współprace potencjalnych osób, tak by nie wykluczały się one z działaniami, które chcemy przeprowadzić. Ważną kwestią jest również stworzenie strategii komunikacji, tak by nie odbiegała ona od utartej już w firmie ścieżki. Oczywiście należy na bieżąco monitorować efekty i reagować, gdy tylko coś zaczyna iść nie po naszej myśli.
Branża motoryzacyjna a Influencerzy
Zasobna branża motoryzacyjna korzysta z możliwości influencer marketingu na coraz większą skalę. Przykładem tego typu działań może być, chociażby genialna współpraca marki Dacia z influencarami z profilu Make Life Harder. Doskonałym dowodem na to, że branża motoryzacyjna ma ogromne możliwości, jest również fakt, że pod koniec 2020 roku odbył się finał plebiscytu The Best of Moto. Został on przeprowadzony już po raz trzeci, a tegoroczny tytuł Influencera Motoryzacyjnego Roku zdobył Bartosz Ostałowski.
Właśnie motoryzacja to ta branża idealnie stworzona dla tego influencer marketingu. Widać to i w social mediach i w telewizji.