Dlaczego agencje marketingowe upadają?
Agencja marketingowa to przedsiębiorstwo, którego prowadzenie jest niezwykle wymagające. Praca osób związanych z marketingiem jest trudna, żmudna, a w dodatku – niełatwo ją zmierzyć. Jak w każdej branży – należy znaleźć dobrych specjalistów i porządnie im zapłacić, żeby chcieli u nas pracować. A także trzeba znaleźć stałych klientów, którzy chcą zapłacić jak najmniej. Koszty stałe rosną, stali klienci domagają się upustów, a konkurencja jest spora. Prowadzenie biznesu nie jest proste i trzeba stawić czoła szeregowi wyzwań, agencja marketingowa nie jest tutaj wyjątkiem. Przyjrzyjmy się temu bliżej.
Kim są ludzie zakładający agencję marketingową?
Czy są to osoby posiadające wykształcenie marketingowe? Z pewnością część absolwentów uczelni oferujących kierunki związane z marketingiem decyduje się na spróbowanie swoich sił w biznesie na własną rękę. Pozyskali w końcu odpowiednią wiedzę i dyplom, a więc mogą zawojować rynek. Agencja marketingowa to nie jest fabryka, nie trzeba drogich maszyn. Dla początkującego marketingowca liczy się przede wszystkim zapał i kreatywność, a te są za darmo, na wyciągnięcie ręki i pod dostatkiem u początkującego marketingowca. Wymyśla on więc nazwę, robi logo i wchodzi na rynek. Czy tylko on? Jest też druga grupa – to osoby, które wprawdzie nie mają wykształcenia w tym kierunku, ale prowadzą swoje media społecznościowe hobbystycznie i dobrze im to idzie. Mają jakiś ruch, followersów, więc czemu by nie zrobić tego samego dla innych za pieniądze? Skoro potrafię dobrze promować w sieci moje rasowe koty, to równie dobrze dam sobie radę z ogólnokrajową marką sprzedającą nabiał, czyż nie? Tu robimy to samo- wymyślamy nazwę, logo, przygotowujemy stronę i start! Po starcie nowa agencja marketingowa spotyka się z realiami rynku, a tu okazuje się, że optymizm i entuzjazm często nie wystarczą. Żeby odnieść sukces, trzeba zmierzyć się z następującymi trudnościami:
-
Brak marki.
Okazuje się, że chwytliwa nazwa agencji i piękne logo nie przynoszą klientów, bo markę trzeba dopiero zbudować. Tę trudno zbudować bez klientów, a konkurencja na rynku jest ogromna. I to ta konkurencja, która już długo istnieje, pozyskuje kolejnych klientów, a z nami nikt jeszcze nawet nie rozmawia. To jest pierwszy sprawdzian dla agencji marketingowej – wypromuj najpierw sam siebie!
-
Brak produktu
W końcu zawsze coś sprzedajemy – agencja marketingowa sprzedaje swoje usługi. Problemem początkującej agencji najczęściej jest brak zdefiniowania jej produktu. Jeśli agencja nie wie co sprzedaje, tym bardziej nie będzie tego wiedział klient. A jak klient nie zna produktu, to go nie kupi. Podejście typu – robimy to, czego klient potrzebuje – niestety się nie sprawdza. To agencja musi wiedzieć, w czym się specjalizuje i dlaczego jest w tym najlepsza, żeby sprzedać to klientowi. Tutaj również sprawdza się zasada dotycząca każdego biznesu – jeśli w jednym zdaniu nie potrafisz powiedzieć co robisz, to nie wiesz co robisz.
-
Brak biznesplanu
Agencja marketingowa to biznes i jak każdy inny biznes, słabo radzi sobie bez biznesplanu. To absolutna podstawa każdego przedsięwzięcia, gdzie plany firmy spotykają się z kosztami, założenia i cele z trudnościami, mocne strony ze słabymi. Bez biznesplanu trudno jest nawet wycenić produkt. Jak powiedział Benjamin Franklin – If you fail to plan, you are planning to fail.
-
Brak umiejętności sprzedażowych.
Jeśli nawet potrafisz zbudować i podtrzymać zainteresowanie czymś w sieci, w agencji marketingowej musisz to sprzedać. Klient musi kupić twoje usługi, a to wymaga już innych umiejętności, niż te zdobyte przy hobbystycznym prowadzeniu facebooka. Tu trzeba umieć przygotować ofertę, negocjować, domykać. Jeśli klienta stać na kampanię marketingową, to na pewno jest mocnym graczem i na negocjacjach się zna. Agencja marketingowa musi sprostać również temu.
To jedne z wielu trudności, które czekają nową agencję marketingową, a przez które może prędzej czy później upaść. Jednak czy tylko nowe agencje marketingowe upadają? Oczywiście, że nie! Rynek jest trudny, rozwija się błyskawicznie i bardzo łatwo z niego wypaść. Co może zrobić duża uznana agencja marketingowa, aby efektownie zejść ze sceny?
Jest kilka przykładów:
Dbanie o markę.
Reputację buduje się latami, ale traci błyskawicznie. Agencja marketingowa może skutecznie zepsuć swoją markę nieostrożnie prowadząc profile klienta w mediach społecznościowych. Ile to już razy wybuchł skandal, bo na facebooku dużej marki został zamieszczony komentarz rasistowski, seksistowski, homofobiczny, obraźliwy, czy uderzający w inne wrażliwe społecznie wartości? Kto na tym traci? Publicznie traci klient, bo to on się podpisuje pod takim tekstem. Kiedy mleko się wylało, schemat działania jest najczęściej podobny. Klient przeprasza, podejmuje jakieś działanie charytatywne, żeby się wybielić. Zapewnia, że nie podziela opinii wyrażonej w komentarzu i jest to wybryk osoby redagującej wiadomość. Zapewnia też, że osoba odpowiedzialna poniosła konsekwencje i czeka aż temat się rozmyje. Natomiast na rynku marketingowym ślad zawsze zostaje i wszyscy wiedzą, kto prowadził kampanię. To branża, która nie wybacza pomyłek, a agencji bardzo trudno będzie znaleźć klienta, który jej zaufa. Bez klientów upadają nawet największe agencje marketingowe.
Krótkoterminowe cele przeważają nad długoterminowymi planami.
Po pozyskaniu kilku dużych kampanii agencje często skupiają się na ich zrealizowaniu tak dalece, że zapominają o swoich długofalowych planach. Rzucają wszystkie ręce na pokład jednocześnie nie rozglądając się za kolejnymi klientami. Każda kampania kiedyś się kończy, a agencja nie utrzyma się bez płynności.
Śledzenie trendów i nowych technologii.
Świat marketingu zmienia się błyskawicznie i znakomicie adaptuje najnowsze technologie dla swoich potrzeb. Agencja marketingowa musi być na bieżąco, jeśli nie przed innymi. Te agencje marketingowe, które zbyt mocno są przywiązane do przestarzałych technologii prędzej czy później upadają.
Słabe zarządzanie
Sprawny manager odpowiednio dostrzeże i skorzysta z nadarzających się okazji, zaproponuje trafne rozwiązania, wydajnie pokieruje ludźmi. Bez dobrego zarządzania agencja marketingowa zmarnuje potencjał swój oraz kampanii, czym straci zaufanie klienta.
Brak inwestycji w zasoby ludzkie.
Agencja marketingowa potrzebuje kreatywności. To jest czynnik, którego nie da się zastąpić maszynami. Nawet sztuczna inteligencja działa odtwórczo. Twórcze myślenie jest domeną ludzi i bez nich nie może istnieć agencja marketingowa. Kreatywność jest jednak rzadką cechą. Tym bardziej pozyskanie i utrzymanie ludzi nie jest łatwo zastąpić. Brak inwestowania w kadry prowadzi do upadku nawet największych agencji marketingowych.
Przyczyn, dla których upadają agencje marketingowe jest znacznie więcej. Należy pamiętać, że agencja to przedsiębiorstwo – rządzą nim prawa rynku takie same, jak innymi firmami. Prowadząc agencję marketingową trzeba odpowiednio zarządzać również aspektami działalności leżącymi poza kreatywną częścią pracy.
Najnowsze komentarze