Czy influencer jest wiarygodny?
Autentyczność jest niezwykle ceniona. Również – a może przede wszystkim – ma ona znaczenie w sieci. Na nasze odczucia wobec drugiej osoby lub produktu wpływa szczerość i spontaniczność przekazu. Te cechy rodzą w odbiorcy emocje związane przede wszystkim z zaufaniem do nadawcy. Wierzymy w jego wiedzę i doświadczenie, a dzięki autorytetowi, jesteśmy w stanie utożsamić się i zgodzić z twórcą. Wiarygodna prezentacja oraz uczciwość, jaką nadawca emanuje, potrafi zbudować silną więź między nim a społecznością. Czy takie odczucia towarzyszą nam zawsze w zetknięciu z treścią zamieszczoną w sieci? Czy influencerzy mogą być wiarygodni?
Na czym polega praca influencera?
Niektórzy są przekonani, że głównym celem influencerów jest to, by silnie wpłynąć na decyzje i opinie obserwatorów dla własnych korzyści. Jednak takie twierdzenie jest w pewnym stopniu krzywdzące. Zanim TO stało się modnym sposobem zarabiania, influencerami były osoby, które po prostu dzieliły się swoimi przemyśleniami za pomocą Internetu.
Influencerzy działają w serwisach społecznościowych (YouTube, LinkedIn, Tik Tok, Instagram itp.), a także na prywatnych blogach i vlogach. Rozróżnić możemy pięć rodzajów influencerów tworzących według swoich pasji i poglądów:
1. Idole – uważani za wybitne autorytety, poruszający tematy polityczne, gospodarcze i technologiczne,
2. Eksperci – tworzą wartościowe, specjalistyczne treści o różnorodnej tematyce,
3. Lifestylerzy – silnie oddziaływają na odbiorcę, poruszając tematy ogólnodostępne np. moda, uroda, zdrowie, jedzenie, podróże czy tzw. parenting,
4. Aktywiści – ich przekazy są bardzo bezpośrednie i motywujące do działania, dotyczą np. polityki, społeczeństwa, środowiska, gospodarki, praw mniejszości itp.,
5. Artyści – skupiają się na treściach atrakcyjnych wizualnie, a ich content dotyczy przede wszystkim sztuki, jedzenia, mody i podróży.
Wpływ influencera na odbiorcę
Ze względu na swoją działalność influencerzy stają się osobami medialnymi. Społeczność śledząca ich kanał często utożsamia się z twórcami. Wierni odbiorcy cenią ich wiedzę, doświadczenie oraz pewność siebie. Uważają influencerów za autorytet – ekspertów w określonej dziedzinie, których zdanie warto brać pod uwagę. Pozytywne emocje, wiarygodność i kontakt z nadawcami sprawiają, że buduje się między nimi więź oparta na zaufaniu.
Autentyczność mikro-influencerów
Charyzmatyczni influencerzy są w stanie pozyskać tysiące, a nawet miliony obserwatorów. Jednak analiza aktywności obserwatorów na Instagramie wykazała, że zainteresowanie obserwatorów jest większe na kanałach poniżej 30 000 followersów. Wpływa na to kilka czynników.
Jednym z nich jest określona grupa docelowa. Powinna się ona składać z osób faktycznie zainspirowanych twórczością internautów. Fani powinni podzielać zainteresowania, pasje a czasami nawet problemy artystów, których treści lajkują.
Kolejnym czynnikiem jest zaangażowanie. Internauci, którzy potrafią nie tylko zaciekawić, ale również zaktywizować swoich odbiorców np. w dyskusji nawiązują z nimi trwalsze relacje. Influencerzy poświęcają swój czas nie tylko na tworzenie wartościowych treści – potrafią wsłuchać się i odpowiedzieć na głos społeczności.
Na podium stoi również wspomniana wcześniej wiarygodność. Mikro-influencerzy mają się z czego cieszyć: to właśnie oni wydają się obserwatorom bardziej autentyczni niż twórcy o większych zasięgach. Naturalność oraz rzetelność publikacji sprawiają, że argumenty i opinie twórców wydają się odbiorcom autentyczniejsze.
Jak stać się widzialnym w sieci?
Pozytywne odczucia, jakimi odbiorcy darzą influencera, są niezwykle istotne dla utrzymania jego twórczości na określonym poziomie. Jednak co zrobić by praca twórcy stała się zauważalna dla szerokiej widowni?
Założenie swojej domeny blogowej to jedno. Strona musi być czytelna i przykuwać wzrok, teksty natomiast rzetelne i na temat. Ważne jest prawidłowe zoptymalizowanie strony pod kątem SEO – frazy kluczowe, grafiki, prawidłowe linkowanie – co umożliwi skuteczne pozycjonowanie strony według algorytmów.
Chociaż same blogi potrafią rozsławić twórców, przydatna jest dodatkowa promocja również na innych kanałach. Influencerzy działają na dwa sposoby. Pierwszym z nich jest równoległe prowadzenie kilku profili na różnych platformach. Udostępniane treści powinny być takie same na każdej z nich, aby obserwatorzy nie poczuli się zlekceważeni. Ten sposób wymaga większego nakładu pracy, ale daje większy wybór obserwatorom.
Drugi sposób to subtelniejsze wspieranie profilu. Polega on na prowadzeniu jednego, głównego kanału i udostępnianiu informacji o nowych treściach na portalach społecznościowych.
Jak publikować treści?
Jak publikować w sieci, aby utrzymać zainteresowanie swoich odbiorców? Oto podstawy:
a) regularne publikowanie – treści ukazujące się cyklicznie utwierdzają odbiorcę, twórca wciąż o nich pamięta i wciąż angażuje się w realizację swoich pasji,
b) wysokojakościowe treści – teksty, filmy i zdjęcia powinny być rzetelne i wartościowe – nikt nie chce subskrybować kanału posiadającego niskiej jakości informacje,
c) marketing szeptany – ten rodzaj promocji jest niezwykle przydatny, jednak nie należy z nim przesadzać. Odbiorca może uznać przekaz za nachalny i mało autentyczny.
Najnowsze komentarze