Storytelling, czyli opowieść ma moc

Opowiadanie historii ma swoje długie tradycje, w ten sposób komunikowano się od zawsze, przekazywano mądrości, wiedzę, dodawano otuchy w walkach, przekazywano decyzje monarchów. Jednak historie wyszły z mody z pojawieniem się telewizji. Zaczęliśmy wierzyć w magię obrazu i sama opowieść nam nie wystarczała. Obecnie znów wracamy do korzeni. W czasach, kiedy telewizja stała się reliktem przeszłości, a Internet jest przeładowany reklamą historie znów zyskały swój dawny blask i znaczenie.

Historia czyli content.

Storytelling, czyli inaczej marketing narracyjny polega na promowaniu swojej marki poprzez dłuższe formy tekstowe. Marketing taki jest częścią content marketingu, który to z kolei polega na stworzeniu społeczności odbiorców poprzez publikowanie atrakcyjnych treści w sposób systematyczny.

Content marketing bardzo zyskuje na popularności, ponieważ odbiorcy go doceniają i dzięki temu jest skuteczny. A doceniają go, ponieważ daje im to konkretne korzyści, mogą przeczytać jak wytwarzane są produkty, poczytać porady cenne dla użytkowników, ciekawostki z branży.

Historia sprzedaje.

Odpowiednio opowiedziana historia zaprezentuje Twoją markę jako solidną, z tradycjami, opowie o wartościach, jakie wyznajesz. A co najważniejsze, powoduje, że klient zaczyna utożsamiać się z Twoją firmą, lubi ją, rozumie, a może nawet zaczyna się identyfikować z grupą jej odbiorców.

Storytelling dobrze jest poprzeć konkretnymi badaniami rynku. Sprawdź, jakie wartości cenią sobie odbiorcy, co jest dla nich ważne, jakimi pobudkami się kierują wybierając produkty. Może być tak, że będziesz musiał napisać kilka opowieści, jeżeli chcesz trafić do różnych grup docelowych. W swoje teksty musisz subtelnie wpleść historię firmy, opowieści wartościach i ludziach, którzy za nie odpowiadają.

Dlaczego to dobry sposób na promocję?

To proste, marketing narracyjny nie jest standardową formą reklamy, którą odbiorcy są znudzeni. Żeby stworzyć opowieść musisz się nieźle namęczyć i zastanowić. Nie stworzysz codziennie innej opowieści i nie będziesz jej dystrybuował nachalnie na różnych stronach. Opowieść zazwyczaj można znaleźć na blogu, na Twojej stronie, w newsletterze. Czyli trzeba po nią sięgnąć, więc trafia już do klienta, który jest zaciekawiony.

Poza tym, historia ma wartość. Albo czegoś uczy, podaje informacje, ciekawostki. Może być również świetną rozrywką, a to jest bardzo przez odbiorców cenione.

W opowieści możesz się zawsze przedstawić jako bohatera. Możesz być fachowcem, specjalistą w swojej dziedzinie, albo pasjonatem, który stworzył niewielką manufakturę. Możesz być mądrym szefem ogromnej firmy, którą odziedziczyłeś po ojcu i rozbudowałeś.

Bądź naturalny.

Oczywiście, koloryzowanie, jest elementem opowiadania historii. Jednak nie możesz się mijać z prawdą. Twoją opowieść musi być prawdziwa, a przynajmniej wiarygodna, ale opowiedziana w sposób barny, sugestywny, zajmujący. Czytający musi w nią uwierzyć, to niezbędny element jej skuteczności.

Przypomnij sobie początku Twojego biznesu, z jakich wychodziłeś założeń, co było dla Ciebie ważne. Jakie trudności się pojawiły i jak sobie z nimi poradziłeś. Przypomnij sobie pierwszych klientów oraz tych, którzy klientami nie zostali, bo popełniłeś błąd. Opowiedz o tym, jakie były upadki i dzięki czemu się z nich podnosiłeś. Przybliż czytelnikowi Twoich pracowników, ludzi, którzy razem z Tobą tworzą to miejsce, często dzięki poświęceniu, zostawaniu po godzinach, poświęcaniu czasu, który mogliby spędzić z rodziną. Wreszcie opowiedz o tym, którym pomogłeś, rozwiązując ich problemy i dając im wartość, jakim jest Twój produkt. To będzie wspaniała opowieść.

[Głosów: 1   Average: 5/5]

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *